آلودگي هوا خطر خون لختگي در رگها را افزايش مي دهد
نوشته شده توسط : بارکزهی

آلودگي هوا خطر خون لختگي در رگها را افزايش مي دهد

 

 

 

آلودگي هوا خطر خون لختگي در رگها را افزايش مي دهد

 بنا به تحقيقي در آمريکا، تنفس در هواي آلوده به دود خارج شده از لوله اگزوز خودروها ممکن است خطر لخته شدن خون، ترمبوز، را افزايش دهد.

دود اگزوز حاوي ذرات کوچک است

بنا به تحقيقي در آمريکا، تنفس در هواي آلوده به دود خارج شده از لوله اگزوز خودروها ممکن است خطر لخته شدن خون، ترمبوز، را افزايش دهد.
آلودگي هوا آميخته اي پيچيده از ترکيبات گازي (ازون، منواکسيد کربن و دي اکسيد نيتروژن) و ذرات معلق است.
در مناطق شهري احتراق سوخت هاي فسيلي (در خودروها و صنايع)، منبع اصلي آلودگي هاي ناشي از فعاليت انسان هاست.
قرار گرفتن در معرض ذرات ريز شيميايي (کربن، نيترات ها، سولفات ها و فلزات) که به خاطر سوختن سوخت فسيلي در هوا منتشر شده اند، احتمال مبتلا شدن به امراض قلبي و بروز سکته مغزي را افزايش مي دهد.
اما تحقيق دانشکده بهداشت عمومي دانشگاه هاروارد، که با مشارکت دو هزار داوطلب انجام شده است، همچنين نشان داده که اين ذرات باعث لخته شدن خون در رگ هاي پا مي شود.
محققان گفتند که آلودگي هوا خون را غليظ تر و احتمال ايجاد لخته را بيشتر مي کند.
از داوطلباني که در اين تحقيق شرکت داشته اند نزديک به نهصد نفر به ترمبوز مبتلا شدند.
خون لختگي که در پا ايجاد مي شود ممکن است به سمت ريه حرکت کند و در آنجا مستقر شود. خون لختگي که به ريه رسيده ممکن است به آمبولي ريوي منجر شود.
خطر ترمبوز با عدم حرکت افزايش مي يابد.
در حالي که مسافران پروازهاي طولاني مدت در معرض خطر ابتلا به خون لختگي هستند، افرادي که هنگام کار ساعتها پشت ميز نشسته اند يا کمتر راه مي روند نيز ممکن است با اين معضل مواجه شوند.
اين گروه از محققان ميزان آلودگي هوا در محل زندگي داوطلبان را اندازه گرفتند و متوجه شدند که اگر ميزان ذرات شيميايي معلق در هواي محله اي بيشتر بوده احتمال اينکه داوطلب ساکن آن محله به ترمبوز مبتلا شود، بيشتر بوده است. داوطلبان ساکن ايتاليا بوده اند.
در گزارش محققان که در نشريه "آرشيو پزشکان داخلي" آمريکا (The Archives of Internal Medicine)، منتشر شده است، آمده که اگر ذرات معلق شيميايي در هوا به ميزان 10 ميکروگرم در مترمربع افزايش يابد، خطر ابتلا به ترمبوز هفتاد درصد افزايش مي يابد.
سقف تعيين شده براي حجم ذرات آلوده کننده هوا پنجاه ميکروگرم است.
دکتر آندريا باکارلي، سرپرست اين تحقيق، گفت: "با در نظر گرفتن تاثير اساسي که آلودگي هوا بر سلامت انسان دارد، يافته هاي ما يک عامل جديد خطرزا در ايجاد ترمبوز را برملا کرده است."
او در ادامه گفت: "نتيجه تحقيق ما همچنين پشتوانه محکمي است براي مبارزه با آلوده کننده هاي هوا و نهايتا وضع مقررات بيشتر براي کنترل آن."
دکتر بورلي هانت، مدير سازمان خيريه "لايف بلاد" (Lifebloof) در بخش امور پزشکي، گفت: "ما مدتي است که مي دانيم آلودگي هوا با افزايش امراض قلبي و سکته مغزي مرتبط است. اين تحقيق براي اولين بار نشان مي دهد که آلودگي هوا همچنين ممکن است خطر لخته شدن خون در رگ ها را افزايش دهد."
خانم هانت افزود: "يافته جديد مهيج است چون کيفيت هوا چيزي است که ما انسان ها مي توانيم با کنترل سوخت هاي فسيلي بهتر کنيم."





:: موضوعات مرتبط: آلودگي هوا خطر خون لختگي در رگها را افزايش مي دهد , ,
:: بازدید از این مطلب : 348
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : دو شنبه 6 آذر 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: